Türkiye'de yazılım üretimini amaç edinmiş birçok değerli yapılanmalar oluşmuştur.
Dönem içinde bunların bir kısmı "başarılı" olarak görünmüş (başarıdan kastım para kazanmayı becerebilmiş, ya da gemisini yürütebilmiş diyebilirim), büyük bir çoğunluk ise projelerin yürütülememesine bağlı sebeplerle "başarısız" olmuşlardır.
Bu durumlar için kısa bir analiz yapınca ortaya şöyle sonuçlar çıkmaktadır;
1.Projenin ya da fikrin yeterince analiz edilmemiş olması.
Bunun için yeterince fizibilite yapılması ve her yönüyle işin ele alınması gerekmektdir. Ne kadar müşteri edinebilirsiniz? Yıllık satışlarınız ne kadar olabilir? İlerleyen dönemler için yenileme ve güncelleme gelirleriniz ne kadar olacak?
2.Maddi kaynakların üretmeye yetecek kadar uzun vadeli düşünülmemesi.
Yazılım üretimi doğru bir ekiple ve ciddi maddi kaynaklarla düşünülmelidir. Kaç kişilik bir ekibe ihityacınız olacak? Vergi ve Sosyal Güvenlik giderleriniz ne kadar olacak?
3.Satış için yeterince kaynak düşünülmemesi ve yapılanma eksiğinin göze çarpması.
Üretmek kadar satmak için de kaynak ayrılmalı ve profesyonel satış kadroları oluşturulmalı. Hedef müşterilerinizin konumu ve sınıflandırması nedir? Onlara hitap edebilecek satıcı profili nasıldır ve maliyeti nedir? Satamadığınız dönemde finansal olarak şirketinizi taşıyabilecek kaynağınız var mı?
4.Daha önce denenmiş yazılımı örnek alıp yola çıkılması.
Bu durumu çok ayrıntılı analiz etmek ve potansiyel müşterilerin doğru ölçülmesi gerekecektir. Halen yeterince müşteri var mı? Yazılımlarını sizin ürettiğiniz yazılım ile değiştirebilirler mi?
5.Devlet desteklerinden yeterince yararlanılamaması.
Fikrinizi destekleyebilecek kişi ve topluluklarla iletişim kurmalısınız. Şirket yapınız destek almaya uygun mu? Bu işleri takip edebilmek için vakit ve kaynağınız var mı?
6.Başlangıçta müşteri sayınızın yeterince oluşmaması.
Yazılım üretenler için birkaç adetten oluşan müşteri profili hızla ilerlenmesi gereken bir dönemi ifade eder. Bu müşteriler için üretmek ve destek vermek gibi bir misyonu sürdürürken, diğer taraftan satmaya da devam etmeniz gerekir. Yazılımın potansiyeline göre uygun müşteri sayısına ulaşabilmek en yakın hedef olarak seçilmelidir.
Her işin gerektirdiği standart fizibilite çalışmalarını da bu listeye başlamadan sağlamakta fayda var. Uzun ve zahmetli bir yolculuğa hazır olmak, sabırlı ve özverili kelimelerini tam anlamıyla özümseyip inanarak ilerlemek olmazsa olmazlardan. Her zaman köfte satmak daha rahat görünecektir.
Bu konuyu farklı bakış açıları ile yine ele alacağım.
1.Projenin ya da fikrin yeterince analiz edilmemiş olması.
Bunun için yeterince fizibilite yapılması ve her yönüyle işin ele alınması gerekmektdir. Ne kadar müşteri edinebilirsiniz? Yıllık satışlarınız ne kadar olabilir? İlerleyen dönemler için yenileme ve güncelleme gelirleriniz ne kadar olacak?
2.Maddi kaynakların üretmeye yetecek kadar uzun vadeli düşünülmemesi.
Yazılım üretimi doğru bir ekiple ve ciddi maddi kaynaklarla düşünülmelidir. Kaç kişilik bir ekibe ihityacınız olacak? Vergi ve Sosyal Güvenlik giderleriniz ne kadar olacak?
3.Satış için yeterince kaynak düşünülmemesi ve yapılanma eksiğinin göze çarpması.
Üretmek kadar satmak için de kaynak ayrılmalı ve profesyonel satış kadroları oluşturulmalı. Hedef müşterilerinizin konumu ve sınıflandırması nedir? Onlara hitap edebilecek satıcı profili nasıldır ve maliyeti nedir? Satamadığınız dönemde finansal olarak şirketinizi taşıyabilecek kaynağınız var mı?
4.Daha önce denenmiş yazılımı örnek alıp yola çıkılması.
Bu durumu çok ayrıntılı analiz etmek ve potansiyel müşterilerin doğru ölçülmesi gerekecektir. Halen yeterince müşteri var mı? Yazılımlarını sizin ürettiğiniz yazılım ile değiştirebilirler mi?
5.Devlet desteklerinden yeterince yararlanılamaması.
Fikrinizi destekleyebilecek kişi ve topluluklarla iletişim kurmalısınız. Şirket yapınız destek almaya uygun mu? Bu işleri takip edebilmek için vakit ve kaynağınız var mı?
6.Başlangıçta müşteri sayınızın yeterince oluşmaması.
Yazılım üretenler için birkaç adetten oluşan müşteri profili hızla ilerlenmesi gereken bir dönemi ifade eder. Bu müşteriler için üretmek ve destek vermek gibi bir misyonu sürdürürken, diğer taraftan satmaya da devam etmeniz gerekir. Yazılımın potansiyeline göre uygun müşteri sayısına ulaşabilmek en yakın hedef olarak seçilmelidir.
Her işin gerektirdiği standart fizibilite çalışmalarını da bu listeye başlamadan sağlamakta fayda var. Uzun ve zahmetli bir yolculuğa hazır olmak, sabırlı ve özverili kelimelerini tam anlamıyla özümseyip inanarak ilerlemek olmazsa olmazlardan. Her zaman köfte satmak daha rahat görünecektir.
Bu konuyu farklı bakış açıları ile yine ele alacağım.
Yorumlar
Yorum Gönder